1. Φραγκούδης, Γ., Η Κωνσταντινούπολις (Βυζάντιον-Σταμπούλ). Περιγραφή της Κωνσταντινουπόλεως λήγοντος του 19ου αιώνος (Αθήνα 1901), σελ. 82· Μήλλας, Α., Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως. Ενορίες Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής (Αθήνα 1996), σελ. 180. 2. Εğri στα τουρκικά σημαίνει στραβός. Ωστόσο αυτό δε σημαίνει ότι η πύλη ήταν κατασκευαστικά στραβή, απλώς πήρε αυτό το όνομα από τη μορφολογία και την αρχιτεκτονική του τείχους στο συγκεκριμένο σημείο. Πριν μπει κανείς στην πύλη δημιουργείται μια οξεία κόγχη. Belge, M., İstanbul Gezi Rehberi (İstanbul 2007), σελ. 80. 3. Βυζάντιος, Σ., Η Κωνσταντινούπολις. Περιγραφή Τοπογραφική, Αρχαιολογική και Ιστορική Α (Αθήνα 1851), σελ. 353. 4. Κιομουρτζιάν, Ι.Τ., Οδοιπορικό στην Πόλη του 1680 (Αθήνα 1992), σελ. 59. Επίσης ο Murat Belge σημειώνει ότι σε όλες σχεδόν τις πύλες υπήρχαν τάφοι όσιων μουσουλμάνων, συντρόφων του προφήτη, πολλοί από τους οποίους ανακαλύπτονται στις αρχές του 19ου αιώνα, σε μια προσπάθεια πιθανόν, και σύμφωνα πάντα με το συγγραφέα, να τονωθεί το θρησκευτικό αίσθημα του λαού της πόλης κατά την περίοδο των μεταρρυθμίσεων. Βλ. Belge, M., İstanbul Gezi Rehberi (İstanbul 2007),. σελ. 80. 5. Γεράσιμος, Σ., «Έλληνες της Κωνσταντινούπολης στα μέσα του ΙΣΤ΄ αιώνα», Η καθ’ ημάς Ανατολή Β (Αθήνα 1994), σελ. 127. 6. Φραγκούδης, Γ., Η Κωνσταντινούπολις (Βυζάντιον – Σταμπούλ). Περιγραφή της Κωνσταντινουπόλεως λήγοντος του 19ου αιώνος (Αθήνα 1901), σελ. 82. 7. Βυζάντιος, Σ., Η Κωνσταντινούπολις. Περιγραφή Τοπογραφική, Αρχαιολογική και Ιστορική Α (Αθήνα 1851), σελ. 353. 8. Ιστορικά Σημειώματα της Κοινότητος Εγρί Καπού (Ιστανμπούλ 1950), σελ. 5. 9. Mantran, R., H καθημερινή ζωή στην Κωνσταντινούπολη τον αιώνα του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (Αθήνα 1999), σελ. 88-89. 10. Γεράσιμος, Σ., «Έλληνες της Κωνσταντινούπολης στα μέσα του ΙΣΤ΄ αιώνα», Η καθ’ ημάς Ανατολή Β (Αθήνα 1994), σελ. 118. 11. Σύμφωνα με τουρκικές πηγές, από τα χρόνια μεταξύ των ετών 1520-1535 ο πληθυσμός των χριστιανών στην Κωνσταντινούπολη ήταν 25.252. Mantran, R., H καθημερινή ζωή στην Κωνσταντινούπολη τον αιώνα του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (Αθήνα 1999), σελ. 79. 12. Ωστόσο αυτοί οι αριθμοί αναφέρονται μάλλον μόνο σε εκείνους που πλήρωναν κεφαλικό φόρο στο συγκεκριμένο βακούφι. Γεράσιμος, Σ., «Έλληνες της Κωνσταντινούπολης στα μέσα του ΙΣΤ΄ αιώνα», Η καθ’ ημάς Ανατολή Β (Αθήνα 1994), σελ. 118-119. 13. Γεράσιμος, Σ., «Έλληνες της Κωνσταντινούπολης στα μέσα του ΙΣΤ΄ αιώνα», Η καθ’ ημάς Ανατολή Β (Αθήνα 1994), σελ. 127. 14. Ιστορικά Σημειώματα της Κοινότητος Εγρί Καπού (Ιστανμπούλ 1950), σελ. 24. 15. Μήλλας, Α., Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως. Ενορίες Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής (Αθήνα 1996), σελ. 194. 16. Το φτωχό αγίασμα του Αγίου Νικήτα που βρίσκεται κοντά στην εκκλησία, μέσα σε περιβόλια, αποτελεί κατά το συγγραφέα περαιτέρω απόδειξη της ταύτισης των δύο ναών. Μήλλας, Α., Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως. Ενορίες Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής (Αθήνα 1996), σελ. 180. 17. Μήλλας, Α., Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως. Ενορίες Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής (Αθήνα 1996), σελ. 181. 18. Σιδηρόπουλος, Φ., Τα Εθνικά Φιλανθρωπικά Καταστήματα στην Κωνσταντινούπολη. Σχόλια σε ένα ανέκδοτο κείμενο. Η πορεία τους στον εικοστό αιώνα (Αθήνα 1999), σελ. 56. 19. Ιστορικά Σημειώματα της Κοινότητος Εγρί Καπού (Ιστανμπούλ 1950), σελ. 9· Σιδηρόπουλος, Φ., Τα Εθνικά Φιλανθρωπικά Καταστήματα στην Κωνσταντινούπολη (Αθήνα 1999), σελ. 51· Μήλλας, Α., Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως. Ενορίες Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής (Αθήνα 1996), σελ. 191. 20. Ημερολόγιον 2008 Οικουμενικού Πατριαρχείου (Αθήνα 2008), σελ. 196. 21. Ιστορικά Σημειώματα της Κοινότητος Εγρί Καπού (Ιστανμπούλ 1950), σελ. 10-12. 22. Μήλλας, Α., Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως. Ενορίες Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής (Αθήνα 1996), σελ. 180. 23. Ο Σκαρλάτος Βυζάντιος μάλιστα αναφέρει ότι παλαιότερα η εκκλησία τιμούνταν στο όνομα της Θεοτόκου του Κύρου ή των Κύρων. Βυζάντιος, Σ., Κωνσταντινούπολις. Περιγραφή Τοπογραφική, Αρχαιολογική και Ιστορική Α (Αθήνα 1851), σελ. 354. Την πληροφορία αυτή διαψεύδει ο Μανουήλ Γεδεών ο οποίος διασαφηνίζει ότι η εκκλησία της Θεοτόκου του Κύρου ή των Κύρων βρίσκεται στην περιοχή Εξωκιόνιον. Μήλλας, Α., Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως. Ενορίες Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής (Αθήνα 1996), σελ. 186. 24. Στη Βυζαντινή περίοδο –αλλά και αργότερα– ήταν διαδεδομένη η αντίληψη ότι διάφορες εκκλησίες και μονές θεράπευαν φρενοβλαβείς και ψυχοπαθείς. Σιδηρόπουλος, Φ., Τα Εθνικά Φιλανθρωπικά Καταστήματα στην Κωνσταντινούπολη. Σχόλια σε ένα ανέκδοτο κείμενο. Η πορεία τους στον εικοστό αιώνα (Αθήνα 1999), σελ. 55-56. 25. Μήλλας, Α., Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως. Ενορίες Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής (Αθήνα 1996), σελ. 181. 26. Μήλλας, Α., Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως. Ενορίες Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής (Αθήνα 1996), σελ. 187. 27. Μήλλας, Α., Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως. Ενορίες Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής (Αθήνα 1996), σελ. 181. 28. Σιδηρόπουλος, Φ., Τα Εθνικά Φιλανθρωπικά Καταστήματα στην Κωνσταντινούπολη. Σχόλια σε ένα ανέκδοτο κείμενο. Η πορεία τους στον εικοστό αιώνα (Αθήνα 1999), σελ. 52, 60. 29. Μήλλας, Α., Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως. Ενορίες Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής (Αθήνα 1996), σελ. 181. 30. Σιδηρόπουλος, Φ., Τα Εθνικά Φιλανθρωπικά Καταστήματα στην Κωνσταντινούπολη. Σχόλια σε ένα ανέκδοτο κείμενο. Η πορεία τους στον εικοστό αιώνα (Αθήνα 1999), σελ. 52. 31. Σιδηρόπουλος, Φ., Τα Εθνικά Φιλανθρωπικά Καταστήματα στην Κωνσταντινούπολη. Σχόλια σε ένα ανέκδοτο κείμενο. Η πορεία τους στον εικοστό αιώνα (Αθήνα 1999), σελ. 60. Επίσης, επί βασιλείας του σουλτάνου Σελίμ Γ΄, ο ηγούμενος του ναού είχε αποκτήσει το προνόμιο της ασυλίας και της εκδίκασης των υποθέσεών του μόνο από το μεγάλο βεζίρη. Ιστορικά Σημειώματα της Κοινότητος Εγρί Καπού (Ιστανμπούλ 1950), σελ. 22. 32. Ιστορικά Σημειώματα της Κοινότητος Εγρί Καπού (Ιστανμπούλ 1950), σελ. 24. 33. Σιδηρόπουλος, Φ., Τα Εθνικά Φιλανθρωπικά Καταστήματα στην Κωνσταντινούπολη. Σχόλια σε ένα ανέκδοτο κείμενο. Η πορεία τους στον εικοστό αιώνα (Αθήνα 1999), σελ. 52. Τους πλέον μανιακούς και επικίνδυνους τους περιόριζαν στον υπόγειο ναΐσκο του άγιου Νικήτα. Μήλλας, Α., Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως. Ενορίες Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής (Αθήνα 1996), σελ. 181. 34. Βυζάντιος, Σ., Κωνσταντινούπολις. Περιγραφή Τοπογραφική, Αρχαιολογική και Ιστορική Α (Αθήνα 1851), σελ. 354. 35. Κάννερ, Έ., Φτώχεια και φιλανθρωπία στην ορθόδοξη κοινότητα της Κωνσταντινούπολης 1753-1912 (Αθήνα 2004), σελ. 70· Μήλλας, Α., Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως. Ενορίες Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής (Αθήνα 1996), σελ. 191. Επίσης αναφέρεται ότι εδώ κλείστηκε και ο περίφημος λαμπαδάριος της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας Πέτρος ο Πελοποννήσιος και τάφηκε στο νεκροταφείο της Κοινότητας Εγρί Καπού έξω από τα τείχη και ότι εδώ βρίσκονταν και σώζονταν μέχρι το 1950 οι φυλακές Ανεμά. Ιστορικά Σημειώματα της Κοινότητος Εγρί Καπού (Ιστανμπούλ 1950), σελ. 6, 24. 36. Σιδηρόπουλος, Φ., Τα Εθνικά Φιλανθρωπικά Καταστήματα στην Κωνσταντινούπολη. Σχόλια σε ένα ανέκδοτο κείμενο. Η πορεία τους στον εικοστό αιώνα (Αθήνα 1999), σελ. 52. 37. Ιστορικά Σημειώματα της Κοινότητος Εγρί Καπού (Ιστανμπούλ 1950), σελ. 32. 38. Ιστορικά Σημειώματα της Κοινότητος Εγρί Καπού (Ιστανμπούλ 1950), σελ. 32· Μήλλας, Α., Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως. Ενορίες Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής (Αθήνα 1996), σελ. 185. 39. Ιστορικά Σημειώματα της Κοινότητος Εγρί Καπού (Ιστανμπούλ 1950), σελ. 25-26. 40. Μαμώνη, Κ. – Ιστικοπούλου, Λ., Γυναικείοι σύλλογοι στην Κωνσταντινούπολη (1861-1922) (Αθήνα 2002), σελ. 129. 41. Μαμώνη, Κ. – Ιστικοπούλου, Λ., Γυναικείοι σύλλογοι στην Κωνσταντινούπολη (1861-1922) (Αθήνα 2002), σελ. 175. 42. Μήλλας, Α., Σφραγίδες Κωνσταντινουπόλεως. Ενορίες Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής (Αθήνα 1996), σελ. 101. 43. Ιστορικά Σημειώματα της Κοινότητος Εγρί Καπού (Ιστανμπούλ 1950), σελ. 20. 44. Σταματόπουλος, Κ.Μ., Η τελευταία αναλαμπή. Η κωνσταντινουπολίτικη ρωμηοσύνη στα χρόνια 1948-1955 (Αθήνα 1996), σελ. 290. 45. Χρηστίδης, Χ., Τα Σεπτεμβριανά (Αθήνα 2000), σελ. 298· Σταματόπουλος, Κ.Μ., Η τελευταία αναλαμπή. Η κωνσταντινουπολίτικη ρωμηοσύνη στα χρόνια 1948-1955 (Αθήνα 1996), σελ. 168. |