αναλυτική αναζήτηση
Ιερόν Μανδήλιον, Μεταφορά, 944
Συγγραφή : Δημητρούκας Ιωάννης (31/3/2003)
Για παραπομπή: Δημητρούκας Ιωάννης, «Ιερόν Μανδήλιον, Μεταφορά, 944», 2003,Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, ΚωνσταντινούποληURL: <http://www.ehw.gr/l.aspx?id=4568>
ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ
αχειροποίητη, η Εικόνα, συνήθως του Χριστού, που σύμφωνα με την παράδοση δεν εικονογραφήθηκε από ανθρώπινα χέρια. Οι πρώτες μνείες σε αχειροποίητες εικόνες εμφανίστηκαν στο Βυζάντιο από τον 6ο αιώνα και αναφέρονται σε αντικείμενα που, έχοντας έρθει σε επαφή με το πρόσωπο ή το σώμα του Χριστού, διατήρησαν με θαυματουργικό τρόπο το αποτύπωμα. Η γνωστότερη τέτοια εικόνα είναι το Ιερό Μανδήλιο της Έδεσσας. Στα Μεσοβυζαντινά χρόνια οι περισσότερες υποτιθέμενες αχειροποίητες εικόνες του Χριστού σταδιακά λησμονούνται, αναδύονται όμως σποραδικά θρύλοι για αχειροποίητες εικόνες αγίων.
παρακοιμώμενος, ο Αξιωματούχος υπεύθυνος για το βασιλικό κοιτώνα και συνήθως ο πλέον έμπιστος συνεργάτης του αυτοκράτορα στη διαχείριση των κρατικών υποθέσεων.
τρικλίνιο, το (triclinium) Aίθουσα συμποσίων που αντικατέστησε κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο τον παραδοσιακά ελληνικό ανδρώνα. Στην όψιμη ρωμαϊκή αρχιτεκτονική είναι ο κύριος χώρος δεξιώσεων και υποδοχής του σπιτιού ή του ανακτόρου (ο όρος διατηρείται και στους Βυζαντινούς χρόνους).
1. Η λατρεία των εικόνων και των λειψάνων στο Βυζάντιο
2. Παράδοση και μετακομιδή του Μανδηλίου
3. Υποδοχή και περιφορά του Μανδηλίου στην Κωνσταντινούπολη
4. Η πολιτική αξιοποίηση του Μανδηλίου από τον Πορφυρογέννητο
Δελτίο λήμματος
>>>
Πηγές
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ
Παραθέματα
Χρονολόγιο
Βοηθ. Κατάλογοι
copyright © 2008, ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
Το έργου συγχρηματοδοτείται σε ποσοστό 80% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και κατά 20% από εθνικούς πόρους στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Κοινωνία της Πληροφορίας" του Γ΄ ΚΠΣ.