1. Gautier, R., “Le typikon du Christ Sauveur Pantokrator”, Revue des Études Byzantines 32 (1974), σελ. 1-154, ιδ. 27-131· Jordan, R. (αγγλ. μτφρ.), “28. Pantokrator: Typikon of Emperor John II Komnenos for the Monastery of Christ Pantokrator in Constantinople”, στο Thomas, J. – Constantinides-Hero, A., Byzantine Monastic Foundation Documents: A Complete Translation of the Surviving Founders’ Typika and Testaments (Dumbarton Oaks Studies 35, Washington D.C. 2000), σελ. 725-781. 2. Σχετικά με την ιστορία της μονής Παντοκράτορος, βλ. Müller-Wienner, W., Bildlexikon zur Topographie Istanbuls. Byzantion – Konstantinupolis – Istanbul bis zum Beginn d. 17. Jhs (Tubingen 1977), σελ. 209-215, με πλούσια βιβλιογραφία· Janin, R., Le geographie ecclesiastique de l’Empire byzantin 1: Le siege de Constantinople et le patriarcat oecumenique 3: Les eglises et les monasteres2 (Paris 1969), σελ. 515-523· Ousterhout, R. – Ahunbay, Z. – Ahunbay, M., “Study and restoration of the Zeyrek Camii in Istanbul: First report 1997-1998”, Dumbarton Oaks Papers 54 (2000), σελ. 265-270· Ousterhout, R., “Contextualizing the Later Churches of Constantinople: Suggested Methodologies and a Few Examples”, Dumbarton Oaks Papers 54 (2000), σελ. 241-250· Ousterhout, R. – Ahunbay, Z. – Ahunbay, M., “Study and restoration of the Zeyrek Camii in Istanbul: Second report 2001-05”, Dumbarton Oaks Papers 63 (2009) (υπό έκδ.). 3. Σχετικά με τις ταφές στο παρεκκλήσιο, βλ. αναλυτικά Janin, R., Le geographie ecclesiastique de l’Empire byzantin 1: Le siege de Constantinople et le patriarcat oecumenique 3: Les eglises et les monasteres2 (Paris 1969), σελ. 516-518· Van Millingen, A., Byzantine Churches in Constantinople: Their History and Architecture (London 1912), σελ. 219-240. 4. Janin, R., Le geographie ecclesiastique de l’Empire byzantin 1: Le siege de Constantinople et le patriarcat oecumenique 3: Les eglises et les monasteres2 (Paris 1969), σελ. 516. 5. Öz, T., Zwei Stiftungsurkunden des Sultans Mehmed II Fatih (Istanbul 1935), σελ. 11. 6. Για τη συγγραφή του λήμματος αυτού ήταν πολύτιμη η προσφορά κειμένων και η συμβολή του καθηγητή R. Ousterhout, για τα οποία του εκφράζω την εγκάρδια ευγνωμοσύνη μου. 7. Ousterhout, R. – Ahunbay, Z. – Ahunbay, M., “Study and restoration of the Zeyrek Camii in Istanbul: First report 1997-1998”, Dumbarton Oaks Papers 54 (2000), σελ. 265-266. 8. Η Ειρήνη τάφηκε πρώτη στη μονή, αλλά η σαρκοφάγος της μεταφέρθηκε το 1960 στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πόλης και αργότερα στον εξωνάρθηκα της Αγίας Σοφίας. 9. Γκιολές, Ν., Βυζαντινή ναοδομία (600-1204)2 (Αθήνα 1992), σελ. 98. 10. Γκιολές, Ν., Βυζαντινή ναοδομία (600-1204)2 (Αθήνα 1992), σελ. 98. 11. Krautheimer, R., Early Christian and Byzantine Architecture (4η έκδ. αναθεωρημένη από τους R. Krautheimer και S. Ćurčić, New Haven 1986), σελ. 366-367· Γκιολές, Ν., Βυζαντινή ναοδομία (600-1204)2 (Αθήνα 1992), σελ. 98. 12. Γκιολές, Ν., Βυζαντινή ναοδομία (600-1204)2 (Αθήνα 1992), σελ. 98. 13. Ousterhout, R., “Architecture, Art and Komnenian Ideology at the Pantokrator Monaster”, στο Necipoğlu, N. (επιμ.), Byzantine Constantinople. Monuments, Topography and Everyday Life (Leiden – Boston – Köln 2001), σελ. 148-150. 14. Ousterhout, R. – Ahunbay, Z. – Ahunbay, M., “Study and restoration of the Zeyrek Camii in Istanbul: First report 1997-1998”, Dumbarton Oaks Papers 54 (2000), σελ. 268-269. 15. Megaw, A.H.S., “Notes on recent work of the Byzantine Institute in Istanbul”, Dumbarton Oaks Papers 17 (1963), σελ. 335-340. 16. Ousterhout, R., “Architecture, Art and Komnenian Ideology at the Pantokrator Monaster”, στο Necipoğlu, N. (επιμ.), Byzantine Constantinople. Monuments, Topography and Everyday Life (Leiden – Boston – Köln 2001), σελ. 142-144. 17. François, V. – Spieser, J.-M., “Pottery and Glass in Byzantium”, στο Laiou, A. (επιμ.), The Economic History of Byzantium: From the Seventh through the Fifteenth Century (Dumbarton Oaks Studies 39, Washington D.C. 2002), σελ. 595. 18. Дероко, А., Монументална и декоративна архитектура у средновековной Србии (Београд 1962), σελ. 64-65, εικ. 79, 80, 82. |