Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Κωνσταντινούπολη ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
z
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Αναζήτηση με το γράμμα ΑΑναζήτηση με το γράμμα ΒΑναζήτηση με το γράμμα ΓΑναζήτηση με το γράμμα ΔΑναζήτηση με το γράμμα ΕΑναζήτηση με το γράμμα ΖΑναζήτηση με το γράμμα ΗΑναζήτηση με το γράμμα ΘΑναζήτηση με το γράμμα ΙΑναζήτηση με το γράμμα ΚΑναζήτηση με το γράμμα ΛΑναζήτηση με το γράμμα ΜΑναζήτηση με το γράμμα ΝΑναζήτηση με το γράμμα ΞΑναζήτηση με το γράμμα ΟΑναζήτηση με το γράμμα ΠΑναζήτηση με το γράμμα ΡΑναζήτηση με το γράμμα ΣΑναζήτηση με το γράμμα ΤΑναζήτηση με το γράμμα ΥΑναζήτηση με το γράμμα ΦΑναζήτηση με το γράμμα ΧΑναζήτηση με το γράμμα ΨΑναζήτηση με το γράμμα Ω

Beyoğlu (Stavrodromi / Pera)

Συγγραφή : Andrianopoulou Konstantina (20/3/2008)
Μετάφραση : Tsokanis Anna

Για παραπομπή: Andrianopoulou Konstantina, "Beyoğlu (Stavrodromi / Pera)",
Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Κωνσταντινούπολη
URL: <http://www.ehw.gr/l.aspx?id=11458>

Σταυροδρόμι (Πέρα) (6/12/2008 v.1) Beyoğlu (Stavrodromi / Pera) (4/6/2009 v.1) 

ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ

 

dervish
A member of one of the religious fraternities of Islam that were characterized by spirituality, a mystical relationship with the divine, and a modest way of life. The most known among the dervish orders in the Ottoman Empire are the Mevlevi and the Bektashi.

kadi
Office that combinbed judicial, notarial and administrative duties. The kadi, who held court at the kaza's seat, registered all legal acts and documents in the court's codices (sicil). The kadi passed judgement based on the saria (the holy law of Islam), taking also into consideration the kanun (sultanic law) and the customary law (örf). Resort to his court had all the subjects of the Empire. The kadi had also administrative duties, which he performed in collaboration with the officials of the kaza., and he had to supervise tax collection.

millet
The millet system was based on the division of the Ottoman subjects according to religion. The millets were the central communal institutions for the members of the respective ethno-religious groups, in particular for the non-Muslim subjects of the Empire. The millets had its own institutions and functions concerning self-administration, religion, education, justice, and social coherence. Although the division of the subjects according to their religion had always been fundamental in the Empire, the millets in their fully organized form originate in the end of the 18th century. In the 19th century, in particular during the period of the tanzimat reforms, the millets became the main institutions through which the non-Muslim subjects were incorporated in the Ottoman Empire.

voyvoda
State official of the Ottoman Empire, governor of an administrative area.

 
 
 
 
 
 
 
 

Δελτίο λήμματος

 
press image to open photo library
 

>>>